فریبا محمدی

این سایت یک وبلاگ دانشجویی در حوزه ارتباطات و جهت درج مقالات تخصصی این رشته میباشد.

فریبا محمدی

این سایت یک وبلاگ دانشجویی در حوزه ارتباطات و جهت درج مقالات تخصصی این رشته میباشد.

ارتباطات ، رشته ای تحصیلی در حوزه روابط اجتماعی بوده که به سبب بسط و نفوذ آن در جنبه های متعدد زندگی امروزی از اهمیت خاصی برخوردار شده و امکان ادامه تحصیل در این رشته تا سطح دکتری فراهم میباشد. فارغ التحصیلان این رشته دارای تخصص و مهارت جهت اشتغال در سازمانهای مختلف از سطوح بین الملل تا شرکتها و نهادهای دولتی و خصوصی را دارند.

بایگانی
آخرین مطالب

نقد عملکرد دولت امریکا در قبال موضوع تروریست

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ب.ظ


یکی از انتقادات اصلی و همیشگی به سیاست های دولت آمریکا نگاه ابزاری و دوگانه این کشور به مسئله تروریسم است. آمریکایی ها طی سالهای اخیر به وضوح نشان داده اند که تعریف دقیقی از تروریسم ندارند بلکه این مفهوم را صرفا برای دفاع از منافع خود استفاده می کنند. هرجا که آمریکا با ایستادگی و مقاومت روبه رو می شود نام این گروه ها را تروریست قرار می دهد و اگر جایی یک گروه تروریستی کاملا فعال باشد و در جهت منافع واشنگتن حرکت کند آمریکا از این گروه حمایت می کند.

همچنین آمریکا سیاست های متناقضی در رابطه با گروه های افراطی در پیش گرفته و به موقع از ملت ها و دولت ها حمایت نمی کند تا سرنوشت منطقه و بحران تغییر کند. چرا به موقع در مقابله با داعش در سوریه عمل نکرد و وقتی داعش به عراق رسید و نفوذ بیشتری پیدا کرد تازه به فکر مقابله افتاده است؟ چرا کشورهای منطقه مانند ترکیه، قطر و عربستان هماهنگ با آمریکا در مقابل داعش عمل نمی کنند؟
اگر آمریکا مخالف تروریست است چرا سیاست های متناقض دارد و چرا باعث بی اعتمادی مردم منطقه شده و ملت های منطقه حسابی روی آمریکا برای کاهش بحران ها نمی کنند؟
به نظر می رسد که منفعت گرایی آمریکا و بی توجهی به ریشه های اصلی بحران جهان، و احساسات ضد آمریکایی و دخالت آمریکا در منطقه، عامل تشدید بحران در منطقه بوده است و تازمانی که مشکل از ریشه درست نشود، بحران ها تشدید خواهد شد و خسارت های بزرگتری برای مردم منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی را به همراه خواهد داشت.

اگرچه ظاهرا این موضوع منطقی به نظر می رسد اما آمریکا در دهه های اخیر دریافته که نمی تواند احساسات ضد آمریکایی و انتقاد از عملکرد دولت این کشور را مهار کند و در نتیجه بعد از حوادث 11 سپتامبر به دنبال ایجاد بحران در خارج از خاک آمریکا بوده تا گروه القاعده و سایر گروه های منتقد آمریکا را به جای نیویورک و واشنگتن در عراق وسوریه و افغانستان و... به تنش و خشونت و مبارزه مشغول کند و در نتیجه اگرچه این سیاست با موضوع ثبات و آرامش لازم برای سرمایه داری مغایر است اما از سوی دیگر، مشکلات آمریکا را به خارج خاک آمریکا منتقل کرده است و سلاح های پیشرفته خود را نیز به برخی کشورها فروخته است و در مجموع ثبات وامنیت نسبی در خاک آمریکا و کشورهای همپیمان خود ایجاد کرده که در نهایت به نفع منافع سرمایه داری بوده است.
درنهایت نه تنها سیاست های آمریکا بازدارنده نبوده و تنش و خشونت و درگیری و مخالفت و احساسات ضد آمریکایی کمتر نشده بلکه علاوه بر اقدامات گروه های نژادپرست یا معترض به نابرابری و اقدامات القاعده و... درخاک آمریکا، امروز از افغانستان
  و پاکستان و چین گرفته تا سوریه، عراق، لبنان، فلسطین، عربستان و... موج گسترده ای از انتقادها واعتراض ها واقدامات خشونت آمیز و مسالمت آمیز را علیه عملکرد آمریکا شاهد است.

آمریکا حتی در سرکوب رفتارها و گروه های افراطی نیز به موقع عمل نکرده و بر اساس منافع خود و همپیمانان خود عمل می کند. به عنوان مثال، می توانست در مقابل دخالت های عربستان موضع گیری کند و از گسترش گروه های افراطی عرب سنی جلوگیری نماید. در سوریه می توانست از تخریب و آوارگی این کشور جلوگیری کند اما باهدف سقوط بشار اسد سیاست سکوت و رفتاری برعکس نظر مردم منطقه را پیش گرفت. در اسرائیل و فلسطین، از منافع و موجودیت دولت اسرائیل دفاع کرد. در حالیکه به موقع می توانست مقابل رفتار عربستان و اسرائیل و برخی دیگر از گروه ها ودولت های افراطی بایستد و از ملت های منطقه دفاع کند.
آمریکا تنها شعار دموکراسی و حاکمیت رای مردم را می دهد اما در عمل، منافع و سیاسست خود را پیش می برد و مردم عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین و... عملا با مشکلات و بحران های مختلف مواجه هستند.
در داخل خاک آمریکا نیز مردم این کشور و اقلیت ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند و در نتیجه مخالفت ها و اعتراضات مسالمت آمیز و خشن همواره وجودداشته است و تشدید تدابیر امنیتی نیز تاحدودی می تواند مانع تنش و خشونت در داخل آمریکا شود.

شواهد و مواردی برای اثبات این موضوع مطرح شده که سیاست های بازدارندگی آمریکا در چند سال گذشته موثر بوده است. اما این پرسش وجود دارد که اگر این سیاست ها بازدارنده بوده چرا احساسات ضد آمریکایی در خاورمیانه و غرب آسیا، به جای این که تنها شامل ایران شود، به سایر کشور از جمله فلسطین، عراق، سوریه، لبنان، کشورهای عربی، و حتی در ترکیه و پاکستان، چین و...  نیز سرایت کرده است؟!
همچنین چرا با وجود کشتن بن لادن و محدود کردن القاعده در خاک آمریکا و کنترل حملاتی مانند 11 سپتامبر و بمب گذاری در نایروبی و دارالسلام و... امروز تعداد بیشتری از گروه های افراطی نظیر داعش در عراق و سوریه فعال هستند و درگیری و کشتار و سربریدن اتباع غربی بیشتر شده است؟ چرا با وجود حمله به عراق و افغانستان، آتش جنگ و مداخله و بحران کنترل نشد؟

اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه که جولانگاه خطرناکترین گروه های تروریستی جهان شده، بر اثر سیاست ها و اقدامات اشتباه کشورهای غربی و به ویژه آمریکا و رفتار آنها در قبال موضوع تروریسم بروز کرده است.

آنچه اساس و ریشه بحران کنونی و دوگانگی رفتار آمریکدر این موضوع است، نگرش، تفکر، منفعت طلبی و حاکمیت سرمایه داری و ظلم و قلدری در دنیاست که هم مردم واقلیت های داخلی آمریکا را دچار مشکل کرده و هم جهان و ملت های جهان و به ویژه خاورمیانه  را به شکل های مختلف دچار بحران کرده است. در نتیجه از اعتراض بلوک کمونیست و جنگ سرد در گذشته دور گرفته، تا انقلاب ایران و گروگانگیری، تا حملات گروه های القاعده و عرب سنی و... همگی به شکل های مختلف نسبت به رفتار آمریکا اعتراض دارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۹
فریبا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی