تجزیه و تحلیل تبلیغات در تلویزیون
یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار ، تبلیغات است.موفقیت یا عدم موفقیت در بسیاری از سازمانها ،موسسات و شرکتهای تولیدی در گرو فعالیت تبلیغاتی آنهاست.به ط.ر کلی تبلیغ راه رساندن پیام به مخاطبان مورد نظر میباشد ، اما چگونه تبلیغ کردن برای رسیدن به هدف مورد نظر بسیار مهم میباشد.
این روزها در صدا و سیما شاهد و شنونده فعالیتهای تبلیغاتی بسیاری هستیم که در زمینه های مختلفی از جمله بانکی،محصولات خوراکی ، مواد شوینده و کالاهای مصرفی و......میباشند که عموما مقطعی و زودگذر بوده تا آینده نگر و بلند مدت و سرمایه ای.در اینجا سوال دیگری که مطرح میشود این است که این بنگاهها و سازمانهای ارائه دهنده تبلیغات برای تاثیرگذاری بر مخاطبان خود از چه شیوه ای استفاده کرده و آیا صداقت و مبانی اخلاقی و حقوق مشتریان را نیز در تبلیغات خود رعایت کرده و به آن متعهد اند؟
در اینجا تبلیغ شرکت سان استار را مثال میزنیم که این روزها کمتر کسی است که این تبلیغ را از تلویزیون ندیده و یا از رادیو نشنیده باشد. در این تبلیغ که به سبک و سیاق اکثر تبلیغات محصولات خوراکی از شعر و آهنگ نیز استفاده میشود ، سعی شده تا این محصول را متفاوت از دیگر آبمیوه ها و شربت های موجود در بازار و سایر رقبا معرفی کند و آن را یک معجزه سلامتی و انرژی و شادابی به مخاطبان نشان دهند و همین طور جوایز ارزنده ای از جمله دو دستگاه لکسوز برای خریداران در نظر گرفته شده است.حال این سوال مطرح میشود که با هزینه زیادی که صدا و سیما(حدودا ثانیه ای سه میلیون تومان)برای تبلیغات دریافت میکند ، آیا این محصول آنقدر فروش دارد که دو دستگاه لکسوز هم بتواند جایزه بدهد؟ آیا اگر محصولی دارای کیفیت لازم باشد احتیاج به دروغگویی سوء استفاده از مخاطبان و اقشار کم درآمد را دارد که بخواهد با ایجاد وسوسه و انگیزه برنده شدن خودرو آنها را وادار به خرید محصول کند؟آیا این روش در طولانی مدت جواب میدهد؟
و اما ایراد دومی که به تبلیغ این محصول وارد است این است که همه میدانند در تولید این گونه محصولات به هیچ وجه از میوه های طبیعی استفاده نمیشود و حجم زیادی از آنها را قند و شکر و اسانس میوه تشکیل میدهد که این مواد اصولا برای سلامتی بسیار هم مضر هستند و مصرف آنها از سوی کارشناسان حوزه سلامت منع شده است.
حال چگونه است که در صدا سیما از یک طرف برنامه های پزشکی و سلامت با دعوت از پزشکان و کارشناسان تغذیه تدارک و پخش میشود تا مخاطبان و مردم را از تغذیه سالم و همین طور خطرات بیماریها یی که در اثر تغذیه ناسالم مانند چاقی و بیماری قند خون حاصل میشود ،مطلع سازند و از طرف دیگر تبلیغات وسیعی در خصوص آبمیوه ها و شربت های غیر طبیعی انجام میدهند بدون اینکه در مورد موارد منع مصرف آن توضیحی بدهند و این از اخلاق به دور است و مسلما به نتیجه نخواهد رسید و فکر نمیکنم که این گونه تبلیغات بتواند مردم را ترغیب به خرید این محصول در حد انتظار مدیران شرکت تولیدکننده ، بنماید.