فریبا محمدی

این سایت یک وبلاگ دانشجویی در حوزه ارتباطات و جهت درج مقالات تخصصی این رشته میباشد.

فریبا محمدی

این سایت یک وبلاگ دانشجویی در حوزه ارتباطات و جهت درج مقالات تخصصی این رشته میباشد.

ارتباطات ، رشته ای تحصیلی در حوزه روابط اجتماعی بوده که به سبب بسط و نفوذ آن در جنبه های متعدد زندگی امروزی از اهمیت خاصی برخوردار شده و امکان ادامه تحصیل در این رشته تا سطح دکتری فراهم میباشد. فارغ التحصیلان این رشته دارای تخصص و مهارت جهت اشتغال در سازمانهای مختلف از سطوح بین الملل تا شرکتها و نهادهای دولتی و خصوصی را دارند.

بایگانی
آخرین مطالب

تجزیه و تحلیل برنامه های ورزشی در تلویزیون

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۳ ق.ظ


تجزیه و تحلیل برنامه 90  :

   در میان رشته های مختلف ورزشی ، بی شک فوتبال ویژگی های خاصی دارد. پرطرفدارترین ، مهیج ترین ، گسترده ترین و صد البته پر درآمدترین رشته ورزشی است.این رشته ورزشی که امروزه به یکی از بزرگترین بازارهای تجاری دنیا نیز تبدیل شده ، حواشی و تبعات مهیج و تاثیر گذاری را نیز به همراه دارد. برگزاری گسترده مسابقات فوتبال تحت عناوین مختلف باشگاهی ، ملی ، دوستانه ، قاره ای و جهانی عموما جدای از بحث فنی و کارشناسی ، تاثیرات شگرفی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ نیز به جای میگذارد. همین تاثیرات و موضوعات باعث شده که بسیاری از مسابقات فوتبال به طور زنده از کانال های تلویزیونی پخش و به دنبال آن نیز برنامه های ورزشی دیگری به تجزیه و تحلیل مسابقات و حواشی آن

بپردازند .

   یکی از این برنامه ها در کشور ما ، برنامه 90 است که اتفاقا به دلایلی که در ادامه خواهد آمد به جرات و حتی در میان تمامی برنامه های غیر ورزشی تلویزیونی نیز پرطرفدارترین است.برنامه نود علی رغم ساعت نامناسب پخش که در میان هفته و در ساعات پایانی شب پخش میگرددباز هم طرفداران بیشماری دارد.

پخش زنده ، مجری توانمند و تحصیل کرده و مجرب برنامه یعنی عادل فردوسی پور ، مهمانان صاحب نام اعم از کارشناس و مسئول از نقاط قوت این برنامه است. این برنامه ضمن اینکه فوتبال را کالبدشکافی می کند به نوعی آموزشی است فنی و اخلاقی برای داوران ، بازیکنان ، مربیان و مدیران باشگاه ها .قطعا فوتبال نیازمند چنین برنامه ای بوده و هست تا شخصیت ها و ارزش ها شناخته شوند.

   برگزاری مسابقات پیامکی با موضوعات داغ و جنجالی از جذابیت های خاص این برنامه است.این بخش از برنامه در مواقعی که مسابقات حساسی پیگیری میشود و یا موضوعاتی در خصوص مسائل مدیریتی و اجتماعی و حواشی فوتبال را شامل میشود، نتایج پرمعنی را برای مردم و مسولین به همراه دارد تا جایی که میتوان از آن به عنوان یک مدل نظرسنجی از مردم و افکار عمومی در خصوص مسائل اجتماعی و سیاسی یاد کرد. به طور مثال در جایی که اخیرا مسئولین ارشد وزارت ورزش و به احتمال قوی دولت با ادامه کار کارلوس کیروش مخالف بوده و قرار بود تا بعد از بازی دوستانه ایران و سوئد وی از سرمربیگری تیم ملی فوتبال کنار گذاشته شود ، اما با طرح سوالی در این برنامه بیش از 82% مخاطبین به ادامه همکاری ایشان با تیم ملی نظر مثبت داده و از عملکرد وی ابراز رضایت نمودند همین موضوع باعث شد تا مسئولین دولتی کوتاه آمده و قرارداد کیروش ادامه پیدا کند.و صد البته پیامی نیز برای دولت و مسئولین ذیربط داشت که مسلما در بسیاری از موضوعات دیگر اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نیز مردم با تصمیمات و نظرات شما مخالفند.

   از دیگر موارد پر جاذبه این برنامه پرداختن به مسائل حاشیه ای و اخلاقی این رشته ورزشی است . این بخش از برنامه که بعضا با تابوشکنی معمول برنامه های تلویزیونی هم همراه است ، حقایق خاصی از زندگی شخصی و ویژگی های شخصیتی و اخلاقی ورزشکاران ، مربیان و مدیران این رشته را برملا میکند.همچنین در این بخش که تحت عنوان دوربین 90 پخش میشود، جدای از موارد فوق ، صحنه ها و موضوعاتی از استادیوم ها ، طرفداران ، شعارها ، هیجانات و درگیریهای لفظی میان بازیکنان ، مربیان ، مدیران و طرفداران و حرکات غیر اخلاقی ایشان پخش میشود که نه تنها باعث تاسف میشود لیکن عمق فقر فرهنگی جامعه را نشان داده و جنبه انتقادی به عملکرد مسئولان ذیربط دارد.همین اتفاق گاها در بحث های زنده میان میهمانان حاضر و تلفنی هم رخ میدهد که در مواردی بحث ها بسیار حساس و از کنترل خارج شده و آثار و تبعات خاصی را به وجود میاورد.

   همه این موارد و نکات بسیاری دیگر باعث شده تا حتی مسئولین ارشد تلویزیونی در مقاطعی تصمیم به قطع پخش این برنامه انتقادی بگیرند که یا ترس از واکنش مخاطبین مانع آن شده و یا تصور آنکه این برنامه خود میتواند نقش یک سوپاپ اطمینان را برای تخلیه نظرات مردمی ایفا کند دلیل انصراف از این تصمیم شده است.

   به نظر اگر مشابه این برنامه در موضوعات دیگر مرتبط با زندگی و سرنوشت مردم از تلویزیون پخش میشد و تمامی حقایق آشکار و پنهان این موضوعات را ریشه یابی میکرد شاید سرنوشت بهتری در انتظار کشور وجامعه بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۹
فریبا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی